قسمت اول: چهار زمان موتورهای بنزینی
جهت بکار افتادن و روشن شدن موتورهای بنزینی چهار زمانه نیاز به چهار حالت :
1- مکش (تنفس)2- تراکم3- احتراق4- تخلیه
حالت اول مکش یا تنفس: با به حرکت درآوردن موتور توسط استارت و با پایین رفتن پیستون سوپاپ هوا یا گاز باز شده و مخلوطی از هوا و بنزین از طریق کاربراتور یا انژکتور سیلندر را پر می کند.
حالت دوم تراکم: در ادامه کار استارت و با بالا آمدن پیستون سوپاپ گاز بسته شده محلوط هوا و بنزین بصورت گاز تحت فشار تراکم قرار می گیرد.
حالت سوم احتراق: در ادامه کار استارت کمی قبل از رسیدن پیستون به انتهای تراکم شمع جرقه شده و با فشار زیاد احتراق (انفجار) پیستون با شدت و قدرت به طرف پائین حرکت در نتیجه موتور روشن و دیگر نیاز به استارت زدن نمی باشد.
حالت چهارم تخلیه: پس از پایان احتراق و سوختن مخلوط هوا و بنزین و تبدیل آن به دورنیاز آن و آماده شدن جهت تنفس بعدی در پیستون به طرف بالا حرکت کرده سوپاپ دود باز شده و دود از طریق اگزوز از سیلندر تخلیه می شود.