خودروهاي ملي كه توليد نشدند

خودروهاي ملي كه توليد نشدند  

اولين و آخرين كانسپت يك خودروي ايراني تاكنون «سمند ساحل» بوده است. معمولاً خودروهاي كانسپت ساخته مي شوند تا بعدها با تكميلشان الهام بخش مدل هاي واقعي باشند.

سمند زوبين، پرديس، ساحل و پيكا تنها برخي از نام هايي بودند كه قرار بود معرف محصولات جديد ملي باشد. البته هيچگاه اين خودروها به توليد نرسيدند بلكه تنها هزينه هاي بالايي براي ايران خودرو در بر داشتند.

نداشتن پلتفرم، تغيير پياپي سياست ها و نبود استراتژي مشخص شايد بخشي از دلايل توليد نشدن اين محصولات بوده است. محصولاتي كه اگر برخي ازآنها توليد مي شدند شايد ايران خودرو سهم بيشتري از بازار را به خود اختصاص داده بود.

در تمام خودروهاي كلاس متوسطي كه در ايران خودرو طراحي شده اند پلتفرم پژو 405 استفاده شده است. البته خودروهاي كوچكتر از پلت فرم پژو 206 استفاده كردند. در چندين نمونه هم قرار بود از پلتفرم پژو 106 و فيات استفاده شود كه به دليل عدم تامين اين پلت فرمها پروژه ها اجرا نشد.


به گزارش «همشهري اقتصاد» اولين و آخرين كانسپت يك خودروي ايراني تاكنون «سمند ساحل» بوده است. معمولاً خودروهاي كانسپت ساخته ميشوند تا بعدها با تكميلشان الهام بخش مدلهاي واقعي باشند.

پيكا
«پيكا» نيز قرار بود پس از سمند دومين خودرو با نشان ملي باشد. ايرانخودرويي ها قصد داشتند اين محصول را در بازه قيمتي 4 تا 5 ميليون تومان در اوايل دهه 80 شمسي وارد بازار كنند. قرار بود اين خودرو، خودروي اقشار كم درآمد ايراني باشد. پلتفرم اين خودرو قرار بود مدلي از فيات باشد اما فيات از دادن اين پلتفرم سر باز زد. بعدها ايرانخودرويي ها تصميم گرفتند از پلتفرم پژو 106 استفاده كنند كه پژو هم اين پلتفرم را نداد و خودروي پيكا توليد نشد .

سمند پرديس
«سمند پرديس» نيز قرار بود يكي از مدلهاي آتي سمند باشد. اين محصول را ايران خودرو براي طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته بود. طراحي اين خودرو در قسمت پشت بسيار شبيه به محصولات كره اي است. طراحي جلو نيز تا حدودي شبيه به محصولات فولكس واگن است. اين محصول با اينكه پيشبيني مي شد در بازار به خوبي فروش كند و در نمايشگاه هاي خودرويي كشور نيز مردم از آن استقبال بسيار زيادي كردند، اما به مرحله توليد نرسيد و تنها در حد چند نمونه ساخته شده در مركز تحقيقات ايران خودرو ماند .

سورن
«سمند سورن» ابتدا قرار بود يك كوپه باشد. طراحي بدنه اين خودرو تا حدودي شبيه به محصولات مزدا است. ايران خودرو قرار بود اين محصول را براي مشتريان جوانترش عرضه كند. با اينكه از اين محصول نيز در نمايشگاه هاي خودروي داخلي استقبال زيادي شد اما اين مدل نيز هيچگاه به توليد نرسيد. بعدها از نام اين محصول براي مدل جديد سمند استفاده شد .

نيو پيكان
اين خودرو يكي از جنجالي ترين محصولات طراحي شده در مركز تحقيقات ايران خودرو است. ايرانخودرويي ها به كمك مشاوران ايتاليايي اين محصول را طراحي كردهاند. در آن زمان حميدرضا كاتوزيان نماينده منتقد پروژه ال 90 مدير اين پروژه بود. با مطرح شدن پروژه تندر 90 طرح توليد اين خودرو كنار گذاشته شد. اين خودرو از قسمت وسط كاملاً شبيه پژو 206 است. پلتفرم استفاده شده در اين خودرو نيز پلتفرم پژو 206 بود. بعدها اين پروژه به پژو 206 صندوقدار و در نهايت خودروي رانا ختم شد.
I DREAMED MY WIFE CHEATED ON ME HOW TO TELL IF WIFE HAS CHEATED CHEAT WOMEN
ILLEGAL ABORTION STORIES ABORTION CLINICS IN NASHVILLE TN MEDICATION ABORTION
ATROVENT DCI ATROVENT INDICATION ATROVENT BRICANYL
CIALIS CVS COUPON LINK CIALIS CVS COUPON
MOTILIUM 1MG/ML READ MOTILIUM ENCEINTE

اخبار » عمومی » خودروهاي ملي كه توليد نشدند
کد خبر : 117 تاریخ انتشار: 1390 آبان 05 1:2